PSS

ΕΥΧΕΣ ΠΑΣΧΑ ΜΙΤΖΙΦΙΡΗΣ

ΕΥΧΕΣ ΠΑΣΧΑ ΜΙΤΖΙΦΙΡΗΣ
ΕΥΧΕΣ ΠΑΣΧΑ ΜΙΤΖΙΦΙΡΗΣ

20 Ιανουαρίου, 2019

ΟΜΙΛΙΑ ΠΡΑΤΣΟΛΗ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

ΟΜΙΛΙΑ ΠΡΑΤΣΟΛΗ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ 
ΜΕ ΤΙΤΛΟ:

«Συνέργειες Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με τα Τ.Ε.Ι. Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, Παλλημνιακό Ταμείο και άλλες διατάξεις»


Κυρίες και Κύριοι Υπουργοί
Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές

Με το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα, ουσιαστικά ξεδιπλώνεται, εξελίσσεται η διαδικασία ανασυγκρότησης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας που ξεκίνησε με την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και συνεχίστηκε με το Ιόνιο Πανεπιστήμιο και το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
Η αναμόρφωση της αρχιτεκτονικής της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, καλείται να απαντήσει στις προκλήσεις και τις ραγδαίες εξελίξεις της εποχής μας. Σ΄ ένα διεθνές τοπίο που αλλάζει με ταχείς ρυθμούς, οφείλουμε να προβληματιστούμε για το ρόλο που διαδραματίζουν πλέον τα Τ.Ε.Ι. στην Ελλάδα. Από το 1970 που θεσπίστηκαν τα Κέντρα Ανώτερης Τεχνικής Εκπαίδευσης (Κ.Α.Τ.Ε.), στη θέση της Ανώτερης Σχολής Υπομηχανικών που λειτουργούσε έως τότε με απόφοιτους που έχουν παίξει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της χώρας, με χρηματοδότηση της Παγκόσμιας Τράπεζας, για να καλύψουν τότε τις ανάγκες κάλυψης σε επίπεδο μεσαίων στελεχών, μέχρι σήμερα, κύλησε πολύ νερό στ’ αυλάκι.
Το 1977 μετονομάστηκαν σε Κέντρα Ανώτερης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Κ.Α.Τ.Ε.Ε.), το 1983 έγιναν Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Τ.Ε.Ι.) και το 2001, μετά τη γνωστή συνθήκη της Μπολόνια και τη συγκρότηση του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΧΑΕ), τα Τ.Ε.Ι. αναβαθμίστηκαν και εντάχθηκαν στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.
Ωστόσο, η χωρίς σχεδιασμό ίδρυση τμημάτων, οδήγησε αφ’ ενός στην αλληλοεπικάλυψη γνωστικών αντικειμένων, αλλά και στη γεωγραφική τους διασπορά. Έτσι, πολλά τμήματα Τ.Ε.Ι. δεν έχουν ακόμα και σήμερα επαγγελματικά δικαιώματα, κάτι που σίγουρα λειτουργεί αποτρεπτικά στην προσέλκυση φοιτητών.
Να τονίσουμε εδώ για κάποιους που δείχνουν όψιμο ενδιαφέρον για τα Τ.Ε.Ι. ότι τα βασικά τους τμήματα (Μηχανολόγων, Ηλεκτρολόγων, Πολιτικών Μηχανικών Τ.Ε.) λειτουργούν με επαγγελματικά δικαιώματα που θεσπίζονται με Β.Δ. του ’71. Πως ακριβώς εκδηλώνεται αλήθεια το ενδιαφέρον σας ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για όλους αυτούς τους απόφοιτους από το 1970 έως σήμερα; Και είναι προσβλητικό να λέγεται από βουλευτή της ΝΔ ότι υπάρχουν επαγγελματικά δικαιώματα όταν αυτά έχουν ήδη ξεπεραστεί από την ίδια τη ζωή.
Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι κι εμείς κ. Υπουργέ δεν πρέπει να προχωρήσουμε τάχιστα στην έκδοση των απαιτούμενων Π.Δ.


Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι

Θα μου επιτρέψετε να εστιάσω την ομιλία μου σε σχέση με τη συγκεκριμένη νομοθετική παρέμβαση, στις αλλαγές που επέρχονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, στην Εύβοια, απ’ όπου κατάγομαι.
Με το περιβόητο σχέδιο «Αθηνά» όπως αυτό εφαρμόστηκε με το ΦΕΚ Α 134, που δημοσιεύτηκε στις 5 Ιουνίου του 2013, το Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδας καταργήθηκε. Τα τμήματα πληροφορικής και πληροφορικής με εφαρμογές στην Βιοιατρική σε παγκόσμια πρωτοτυπία έμειναν ορφανά και στο τέλος εντάχθηκαν στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Επίσης, αποφασίστηκε η συγχώνευση των ΤΕΙ Λαμίας και Χαλκίδας σε ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας και πολλά τμήματα μεταφέρθηκαν από τα Ψαχνά σε άλλες περιοχές εκτός Ευβοίας.
Το ΕΚΠΑ κατέθεσε τεκμηριωμένη πρόταση τιτλοφορούμενη «Συγκρότημα Ευρίπου» το οποίο αφορά τμήμα του ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας, ειδικότερα το πρώην ΤΕΙ Ψαχνών. Η πρόταση τέθηκε σε διαβούλευση στο ΕΚΠΑ, συζητήθηκε ευρέως με τη διοίκηση του ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας, την ακαδημαϊκή κοινότητα του ιδρύματος και παρουσιάστηκε δημόσια στις εγκαταστάσεις του ΤΕΙ στα Ψαχνά παρουσία των μελών της κοινότητας, φοιτητών και των τοπικών και περιφερειακών αρχών και μέσα από ένα γόνιμο διάλογο και αντιπαραθέσεις στην αρχή, συμφωνήθηκε η τελική πρόταση όπως αυτή εκφράστηκε με το παρόν Ν/Σ και όχι απόφαση εν μία νυκτί όπως έγινε με το σχέδιο «Αθηνά» χωρίς καμία διαβούλευση.
Θα ήθελα, βέβαια, να τονίσω και κάτι άλλο. Ακούσαμε ότι το νομοσχέδιο αυτό δεν έχει την αποδοχή της κοινωνίας. Θέλω εδώ να καταθέσω για τα πρακτικά την απόφαση του ΔΣ Χαλκιδέων και Διρφύων – Μεσσαπίων καθώς και την απόφαση της Ν.Ε του ΚΙΝΑΛ Ευβοίας, που συμφωνούν με το Ν/Σ. Θα ήθελα εδώ να σημειώσω ότι όλοι οι Ευβοιώτες ανεξάρτητα από την κομματική τους προέλευση βλέπουν τη μεγάλη εικόνα που είναι η πνευματική, κοινωνική, πολιτιστική ανάπτυξη της Εύβοιας με την ίδρυση τμημάτων ΕΚΠΑ και δεν βλέπουν την μικρή μίζερη εικόνα των μικροκομματικών συμφερόντων που σήμερα εμφανίζεται εδώ μέσα.
Εδώ ισχύει κι αυτό που πολλές φορές έχουμε διαπιστώσει στο Ελληνικό Κοινοβούλιο «άλλα λέμε έξω κι άλλα λέμε μέσα». Τώρα, στο βωμό ενός μικροκομματικού συμφέροντος και μιας γραμμής που λέει, πως «σε ό,τι πει η Κυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α. εμείς θα λέμε όχι», θυσιάζουμε ακόμη κι ένα τέτοιο ζήτημα, το οποίο είναι και ώριμο, αλλά είναι και απότοκο μιας κοινωνικής συμφωνίας.
Οι δυναμικές νέες ειδικότητες των οκτώ τμημάτων που ιδρύονται, απαντούν σε σύγχρονες επαγγελματικές απαιτήσεις, αλλά ταιριάζουν και στη φυσιογνωμία και τις ανάγκες της περιοχής και δεν θα δημιουργήσουν νέες στρατιές ανέργων.
Με έδρα λοιπόν, τα Ψαχνά Ευβοίας, ιδρύονται μία σχολή και οκτώ τμήματα.
Η συμβολή του ιδρύματος στην ανάπτυξη της περιοχής, την οικονομική αλλά και την πολιτιστική με την κοινωνική ώσμωση που θα προκύψει, είναι δεδομένη. Η ανάπτυξη της έρευνας με τα μεταπτυχιακά προγράμματα αλλά και τις καινοτόμες δράσεις και τη σύνδεση
με τις ανάγκες εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης των επιχειρήσεων μέσω της λειτουργίας της Τεχνόπολης Ευρίπου, είναι επίσης πολύ σημαντική.
Ταυτόχρονα, η πρόβλεψη για διετείς σπουδές των αποφοίτων των ΕΠΑΛ, δίνει ουσιαστική επαγγελματική διέξοδο αλλά και ουσιαστικό περιεχόμενο στην τεχνική εκπαίδευση στη χώρα, με τη μορφή που πρέπει να έχει σύμφωνα με τις σημερινές απαιτήσεις. Ανοίγει επίσης δρόμο για περαιτέρω σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Επίσης θα αξιοποιηθούν όλες οι υπάρχουσες δομές αλλά και το σύνολο του υπηρετούντος προσωπικού, εκπαιδευτικού και διοικητικού, με πλήρη δικαιώματα.
Στη μεταβατική περίοδο, οι φοιτητές θα έχουν τη δυνατότητα είτε να πάρουν πτυχίο ΤΕΙ ολοκληρώνοντας τις σπουδές τους, είτε να συμπληρώσουν με τα απαιτούμενα μαθήματα τις προϋποθέσεις ώστε να λάβουν Πανεπιστημιακό πτυχίο.
Τελειώνοντας, θα ήθελα να τονίσω ότι η ουσιαστική αναβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στο νομό μας που προκύπτει με την παρούσα νομοθετική πρωτοβουλία ήταν εν πολλοίς ανέλπιστη και την υποδεχόμαστε με χαρά και αισιοδοξία για το μέλλον. Με την αίγλη και την ποιότητα του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου, με ιστορία εκατόν ογδόντα χρόνων και διεθνείς διακρίσεις, με τον άνεμο ανανέωσης που έχει φέρει αυτή η Κυβέρνηση στα θέματα Παιδείας, το «Συγκρότημα Ευρίπου», αποτελεί τομή. Εγκαταλείπεται το παρακμιακό παρελθόν, αλλάζει ριζικά χαρακτήρα και προοπτικές και απαντά στις προκλήσεις του μέλλοντος.

Σας ευχαριστώ