PSS

11 Ιουλίου, 2021

«Εξοικονομώ»: Καβγάδες στις συνελεύσεις για το ΑΦΜ πολυκατοικίας

 


Πολυκατοικίες, κτίρια, εμπορικά ακίνητα κ.λπ. κινδυνεύουν να βρεθούν εκτός του νέου προγράμματος «Εξοικονομώ» επειδή ένοικοι και ιδιοκτήτες δεν μπορούν να συμφωνήσουν πάνω στην έκδοση ΑΦΜ για την πολυκατοικία, κάτι που είναι απαραίτητο για την ένταξη στο πρόγραμμα.

Το πρόβλημα μπορεί να φαίνεται μικρό και τυπικό, αλλά αποτελεί εστία έντονων αντιπαραθέσεων στις γενικές συνελεύσεις, για τον απλούστατο λόγο ότι η έκδοση ΑΦΜ πολυκατοικίας δημιουργεί επιπρόσθετες επιβαρύνσεις, υποχρεώσεις και πονοκεφάλους σε όποιον διαχειριστή αναλάβει την ευθύνη. Αν κάποιοι ιδιοκτήτες αποφασίσουν μεμονωμένα να ανακαινίσουν τα διαμερίσματά τους μέσω του «Εξοικονομώ», μπορεί να βρεθούν απέναντι στον κανονισμό της πολυκατοικίας που υποχρεώνει σε ενιαία όψη του ακινήτου.

Οι διαχειριστές που προσπαθούν να αποκτήσουν ΑΦΜ για να μπορέσουν να εντάξουν την πολυκατοικία στο πρόγραμμα «Εξοικονομώ», στο επίδομα θέρμανσης κ.λπ. αντιμετωπίζουν μια κατάσταση πανικού!

Σύμφωνα με τη νομοθεσία, απαιτείται να συμφωνήσει το σύνολο της γενικής συνέλευσης της πολυκατοικίας για να μπορέσει ο διαχειριστής να βγάλει ΑΦΜ. Επίσης, δεν έχει ξεκαθαρίσει απόλυτα το τοπίο σχετικά με το αν οι διαχειριστές υποχρεούνται στην υποβολή Ε9 για κοινόχρηστους χώρους, για νέα ή παλιά κοινόχρηστα διαμερίσματα τα οποία νοικιάζουν.

Την ίδια ώρα θολώνει και το τοπίο με τη φορολόγηση εισοδημάτων από τυχόν ενοίκια που μπορεί να έχει η πολυκατοικία που εκμισθώνει κάποιο παλιό θυρωρείο ή διαμέρισμα ή αποθήκη και τα λοιπά. Το πρόβλημα εδώ είναι ότι τα εισοδήματα που εισπράττονται σε αυτές τις περιπτώσεις επιβαρύνουν προσωπικά τον διαχειριστή (αντί την πολυκατοικία που δεν έχει ΑΦΜ) και μάλιστα αναλογικά, καθώς προστίθεται στην κλίμακα της φορολογίας εισοδήματός του.

Οι διαχειριστές ζητούν να ισχύει το παλιό καθεστώς, δηλαδή να υπάρχει αυτοτελής φορολόγηση της τάξης των 25% ξέχωρα από τη φορολογία εισοδήματος.

Σε κάθε περίπτωση, για να εκδοθεί ΑΦΜ διαχείρισης και τραπεζικός λογαριασμός πολυκατοικίας πρέπει να γίνουν τα εξής: Ο διαχειριστής της πολυκατοικίας καταθέτει σχετικό αίτημα στην αρμόδια ΔΟΥ υποβάλλοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά (π.χ. σύσταση οριζόντιας ιδιοκτησίας της πολυκατοικίας, πρακτικό ορισμού του διαχειριστή από τη γενική συνέλευση της πολυκατοικίας, αντίγραφο της ταυτότητας του διαχειριστή). Στη συνέχεια απευθύνεται σε πιστωτικό ίδρυμα και προβαίνει σε άνοιγμα τραπεζικού λογαριασμού, ο οποίος θα πρέπει να συνδέεται με το ΑΦΜ που εκδόθηκε.

Το πρόβλημα εδώ είναι διπλό:

Πρώτον, απαιτείται πρακτικό γενικής συνέλευσης με αποδοχή όλων των ιδιοκτητών (τα 1.000 χιλιοστά), κάτι που είναι πρακτικά αδύνατο.

Δεύτερον, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 100 ευρώ σε όσους δεν έβγαλαν εγκαίρως ΑΦΜ. Για τα θέματα αυτά εξετάζονται εισηγήσεις προκειμένου να καταργηθεί το πρόστιμο και η έκδοση ΑΦΜ διαχειριστή να γίνεται μόνο με την πλειοψηφία της γενικής συνέλευσης της πολυκατοικίας και βάσει του καταστατικού της.

Το νέο πρόγραμμα «Εξοικονομώ» είναι αρκετά φιλόδοξο και μια σημαντική καινοτομία του είναι η κατάργηση της χρονικής προτεραιότητας ως διαδικασία για την ένταξη στο πρόγραμμα, καθώς δεν περιελάμβανε κριτήρια αξιολόγησης των αιτήσεων, ενώ παράλληλα οδηγούσε το ηλεκτρονικό σύστημα σε μποτιλιάρισμα από την πρώτη στιγμή που άνοιγε σε κάθε Περιφέρεια. Ειδικότερα, δημιουργείται ένα σύστημα για τη συγκριτική αξιολόγηση και την κατάταξη με φθίνουσα σειρά προτεραιότητας των αιτήσεων. Τα κριτήρια, βάσει των οποίων θα γίνεται η αξιολόγηση, θα είναι κυρίως ενεργειακά αλλά και κοινωνικά.

Σε αυτά θα περιλαμβάνονται:

■ Εξοικονόμηση ενέργειας

■ Βαθμοημέρες

■ Αρχική (πριν την ένταξη στο Πρόγραμμα) ενεργειακή κλάση

■ Παλαιότητα κατασκευής

■ Εισόδημα

Σε ό,τι αφορά τα κοινωνικά κριτήρια, προβάδισμα θα έχουν οι μακροχρόνια άνεργοι, τα ΑΜΕΑ, τα εξαρτώμενα μέλη και οι μονογονεϊκές οικογένειες. Μάλιστα, κάθε κριτήριο θα έχει συγκεκριμένη βαρύτητα για τη διαμόρφωση της τελικής βαθμολογίας που θα δικαιολογεί την υπαγωγή στο πρόγραμμα.

Στο νέο Πρόγραμμα θα ενταχθεί για πρώτη φορά και η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου, η οποία θα είναι υποχρεωτική για την αίτηση στο «Εξοικονομώ» και θα επιδοτούνται τα έξοδα του μηχανικού.

Το Πρόγραμμα θα υλοποιηθεί μέσω επενδυτικού δανείου από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, με το ποσοστό επιδότησης να φτάνει έως και το 70%. Με προϋπολογισμό 500 εκατ. ευρώ και την αναμενόμενη μόχλευση αναμένεται ενίσχυση της αγοράς και της οικοδομικής δραστηριότητας.