Αναφερθήκαμε, στο προηγούμενο email, στην δημόσια διαβούλευση για το τοπογραφικό - οικολογικό - ιστορικό έγκλημα της "υπογειοποίησης" του "τριγώνου" "Άγιος Στέφανος - Αρέθουσα - Υγροβιότοπος", με την κατασκευή, από πάνω, οδού ταχείας κυκλοφορίας ("γέφυρα"), ο οποίος θα διοχετεύει όλη την κίνηση νότιας και βόρειας Εύβοιας πάνω από το σώμα της Χαλκίδας και ερήμην της.
Για ενημέρωση: τρία πρωτοσέλιδα του αυριανού μας φύλλου (16/5/2025), και το πρωτοσέλιδο (Κύριο Άρθρο) του προηγούμενου (9/5/2025), το οποίο επισυνάπτεται στο παρόν (σελ. 1-3 του προηγούμενου φύλλου).
ΣΥΜΜΕΤΑΣΧΕΤΕ ΣΤΗΝ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΚΑΙ ΞΕΦΩΝΉΣΤΕ ΤΟΥΣ!!!
ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ (ΤΟ ΠΟΛΥ) ΜΕΧΡΙ ΑΥΡΙΟ!
Οδηγίες συμμετοχής:
Καλημέρα για την διαβούλευση ο καθένας από εμάς που θέλει να συμμετέχει στην διαβούλευση θα το κάνει ξεχωριστά:
Θα μπείτε στο link https://eprm.ypen.gr/src/App/w1/2187
Θα κάνετε εγγραφή με τους κωδικούς σας του taxisnet και μόλις την ολοκληρώσετε, θα σας ανοίξει την ιστοσελίδα με τα έργα που είναι σε διαβούλευση.
Θα δείτε επάνω δεξιά "Έργα / Δραστηριότητες σε δημοσιοποίηση - διαβούλευση", θα πατήσετε ΑΕΠΟ για έργα / δραστηριότητες Α1 και θα βρείτε το
"ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ ΧΑΛΚΙΔΑΣ - ΤΜΗΜΑ: ΥΨΗΛΗ ΓΕΦΥΡΑ ΧΑΛΚΙΔΑΣ - ΝΕΑ ΛΑΜΨΑΚΟΣ (τροποποίηση)"
Εκεί θα καταθέσετε τις απόψεις σας
Στοιχεία για το έργο :
ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΗΣ ΑΕΠΟ ΜΕ Α.Π. 38616/02-08-2016 (ΑΔΑ: 7Η2Ν4653Π8-6Λ5)
ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ ΧΑΛΚΙΔΑΣ & ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ ΨΑΧΝΩΝ ΤΜΗΜΑ Ι: ΥΨΗΛΗ ΓΕΦΥΡΑ ΧΑΛΚΙΔΑΣ - ΝΕΑ ΛΑΜΨΑΚΟΣ
Τίτλος Σύμβασης: Παροχή Υπηρεσιών Τεχνικού Συμβούλου, για την υποβοήθηση της Δ/νσης
Οδικών Υποδομών (Δ13) στην Ανανέωση, Τροποποίηση, Επικαιροποίηση
ΑΕΠΟ και στις Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων έργων αρμοδιότητάς
της.
Και επιπλέον οδηγίες για την σύνδεση από το σύλλογο ΣΙΔΕΡΙΤΗ:
-----------------------------------------------------------------------------------
Εμείς συμμετείχαμε, και το σχόλιό μας παρατίθεται εδώ (feel free, αν δεν έχετε πρόχειρο κείμενο, να αντιγράψετε - είναι προϊόν συλλογικής δουλειάς):
Το έργο που προγραμματίζεται είναι καταστροφικό για μια πολύ σημαντική και πολύ ευαίσθητη περιοχή της Χαλκίδας, την οποία υποβαθμίζει ανεπανόρθωτα. Ειδικότερα, προγραμματίζεται η κατασκευή μιας υπερυψωμένης οδού ταχείας κυκλοφορίας, με πολλαπλές διακλαδώσεις, η οποία θα υπέρκειται (και κατά τούτο θα υπογειοποιεί) πολύ σημαντικά ιστορικά τοπόσημα της Χαλκίδας, και ειδικότερα: (1) Την περιοχή της πηγής Αρέθουσας, γύρω από την οποία είχε αναπτυχθεί η αρχαία Χαλκίδα (Πάρκο του Λαού) (2) Τον παρακείμενο προστατευόμενο υγροβιότοπο. (3) Το σημαντικό ιστορικά, πολιτισμικά, και ως τοποθεσία, ναΐδριο του Αγίου Στεφάνου. Όλα αυτά, εφόσον το προγραμματιζόμενο έργο κατασκευαστεί, θα βρεθούν ΚΑΤΩ από την σκοπούμενη οδό (υπερυψωμένη γέφυρα) και τις διακλαδώσεις της, υποκείμενα σε ριζική υποβάθμιση, λόγω ανεπανόρθωτης: - Αλλοίωσης του τοπίου (η «γέφυρα» που προγραμματίζεται, θα συνιστά εμμέσως ΥΠΟΓΕΙΟΠΟΙΗΣΗ τους. - Κραδασμών - Θορύβου - Εκπομπών ρύπων (λ.χ. καυσαερίων). Η περιοχή ενδιαφέροντος, βρίσκεται εντός ζώνης με πολλαπλή πολιτιστική αξία και τεράστιας αρχαιολογικής, ιστορικής, αρχιτεκτονικής και περιβαλλοντικής σημασίας. Συγκεκριμένα: • Βρίσκεται εντός ζώνης «Κηρυγμένου Αρχαιολογικού Χώρου της πόλης της Χαλκίδας» (ΦΕΚ 70/ΑΑΠ/2013) και εντός της ζώνης του αρχαίου λιμένα της πόλεως της Αρχαίας Χαλκίδος, στον μυχό του κόλπου του Αγ. Στεφάνου. • Βρίσκεται εντός της ζώνης με αναγνωρισμένης αξίας Νεότερων Μνημείων της Βιομηχανικής Κτηριακής πολιτιστικής Κληρονομιά. • Βρίσκεται εντός της ζώνης αναγνωρισμένου Υγροτόπου (ΦΕΚ 229/ΑΑΠ /2012) και εντός της ζώνης που εκβάλλουν οι πηγές της αρχαίας Αρέθουσας. Στις προτάσεις που έχουν κατατεθεί, επαναλαμβάνεται η (διαχρονική) απουσία του Πολεοδομικού Σχεδιασμού είτε αυτός αφορά προτεινόμενες Χρήσεις Γης, είτε χαράξεις βασικών οδικών υπεροπτικών αξόνων. Ως εκ τούτου, επιλέγονται λύσεις που προσφέρουν βραχυχρόνιο ορίζοντα διευθέτησης των ζητημάτων που αφορούν την πόλη και πολύ σύντομα δημιουργούν νέα και μεγαλύτερα προβλήματα. Στην περίπτωση του οδικού άξονα που θα αποτελεί την είσοδο στο νησί της Εύβοιας, ζητείται πρόταση που θα λαμβάνει υπόψιν τα παραπάνω ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής και θα προσφέρει μακροπρόθεσμη και διαχρονικά βιώσιμη λύση στο κυκλοφοριακό ζήτημα. Οι προτεινόμενες λύσεις με μικρή διαφοροποίηση μεταξύ τους, επιτείνουν την υποβάθμιση του αστικού τοπίου και των επι μέρους στοιχείων και συγκεκριμένα: • Τα μεγάλης κλίμακας τεχνικά έργα, δηλαδή οι θεμελιώσεις, οι υψηλοί τοίχοι αντιστήριξης και οι τελική αλλοίωση του συνόλου του τοπίου που θα δημιουργηθεί, αγνοεί πλήρως την σημασία του αρχαιολογικού Χώρου της Χαλκίδας. • Κατεδαφίζονται τμήματα των Νεότερων Μνημείων και αυτό αντιβαίνει στην απόφαση που συνοδεύει την αγορά από την τότε Νομαρχιακή αυτοδιοίκηση Ευβοίας (υπ αρ 1886/10-11-2005 συμβόλαιο της Συμ/φου Αθηνών Βαρβάρας Παπαδημητρακοπούλου) του παλαιού βιομηχανικού κτηριακού συγκροτήματος (πυρηνελαιουργείου) πρώην Γεωργιάδη, όπου αναφέρεται πως σκοπός είναι η «διάσωση, αποκατάσταση, … και η απόδοσή τους σε σύγχρονες χρήσεις οι οποίες θα σχεδιαστούν στη βάση επιχειρησιακού σχεδίου το οποίο θα συνταχθεί από την Ν. Αυτοδιοίκηση Ευβοίας’’. Είναι χαρακτηριστικό της σπουδαιότητας που αποδόθηκε στην κίνηση της Νομαρχίας για την αγορά ότι αν και θα συνεπαγόταν ένα πολύ μεγάλο δάνειο- 1.800.000 ευρώ (που μεταφέρεται στους κατοίκους της Εύβοιας) συγκέντρωσε την πλειοψηφία του Συμβουλίου • Καταστρατηγούνται οι διατάξεις του Νόμου περί των Υγροτόπων, όπου σύμφωνα με το Άρθρο 2 , παρ. 3: «Απαγορεύεται η διάνοιξη οδικού δικτύου» και επιπλέον υποβαθμίζεται δραματικά η πηγή της Αρέθουσας. Με άλλα λόγια, η Χαλκίδα στερεῖται διαπαντός: • Ενός σημαντικότατου ιστορικού και αρχαιολογικού τόπου της – τραγικὴ ειρωνεία: αυτός συνορεύει ἄμεσα με του Μουσείο της Αρέθουσας, αφιερωμένο στην ιστορία και τον πολιτισμό της πανάρχαιας πόλης μας! • Του μοναδικού της υγρότοπου. • Ενός σημαντικού, ανερεύνητου ναού (Αγ. Στεφάνου), ίσως του μοναδικού σωζόμενου μετά την Αγ. Παρασκευή που μας συνδέει με την Άλωση του βυζαντινού Νεγκροπόντε. Μέχρι στιγμής, δεν έχουμε ακούσει την άποψη της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και της τοπικής Εκκλησίας για τα προσβαλλόμενα, σημαντικά αρχαία και μεσαιωνικά μνημεία. Επιτέλους, τι θα μείνει από την αρχαία, βυζαντινή, μεταβυζαντινή και νεότερη Χαλκίδα, αν όλα αυτά τα κ α ί ρ ι α τοπόσημά της εξαφανιστούν ή υποβαθμιστούν ακόμη περισσότερο; Ως εκ τούτου, η χάραξη του οδικού άξονα, πρέπει να μετατοπιστεί νοτιότερα, ώστε να μην αφαιρεί την δυνατότητα - όταν οι τοπικές συνθήκες ωριμάσουν- , της δημιουργίας ενός πολιτισμικού πάρκου που θα συμπεριλαμβάνει και θα αναδεικνύει τις παραπάνω μοναδικές ποιότητες και θα λαμβάνει, επιπλέον, υπ’ όψη τα παρακάτω: • Την Αρχαία Ακρόπολη της Χαλκίδας. • Το εν λειτουργία Αρχαιολογικό Μουσείο της Αρέθουσας • Την αρχαία, λαξευτή πέτρινη κλίμακα • Το Πάρκο του Λαού • Τα ΚΤΕΛ, δηλαδή την Πύλη εισόδου στην Εύβοια και στην Χαλκίδα. • Την αρχαιολογικό χώρο της Ρωμαϊκής παλαίστρας • Το παλαιό, ιστορικό Νεκροταφείο του Αγ. Ιωάννου με την αρχαία «κατακόμβη» • Το συγκρότημα Δάρινγκ. Επιπλέον, θα πρέπει να δίνει οριστική λύση στο κυκλοφοριακό ζήτημα της εισόδου στο νησί με πραγματικά βιώσιμο και μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Η περιοχή έχει τέτοιον πλούτο, που με τους κατάλληλους χειρισμούς και με ένα εμπνευσμένο masterplan, μπορεί να μετατραπεί στον πολιτιστικό πόλο έλξης που αξίζει αύτη η πόλη να έχει και πού τόσο εμφαντικά απουσιάζει. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί να αποκτήσουν νόημα κινήσεις όπως ο υπό κατασκευή ποδηλατοδρόμος, ενώνοντας το κέντρο της πόλης με την περιοχή του Αγ. Στεφάνου. Οποιαδήποτε χάραξη οδικού άξονα που δεν θα λαμβάνει υπ’ όψη τα παραπάνω, κινδυνεύει να αποτελέσει την οριστική υποβάθμιση της κρίσιμης αυτής πολεοδομικής ενότητας για την πόλη, αλλά και του συνόλου της πόλης της Χαλκίδας. Τα προβλήματα που αναμένεται να δημιουργήσει το νέο υπό κατασκευή έργο, έχουν επισημανθεί από την Υπηρεσία Δόμησης του Δήμου Χαλκιδέων στο συναπτόμενο αρ. πρωτ. 12730/1520/23-4-2025 Έγγραφό της προς την Δημοτική Επιτροπή. Με τα παραπάνω δεν αρνούμαι ότι και η παρούσα κατάσταση είναι απαράδεκτη, υπό την έννοια ότι ο κόμβος του ΚΤΕΛ είναι προβληματικός και δημιουργεί συχνά κυκλοφοριακό εφιάλτη για όσους περνούν τον δρόμο αυτό συχνά (κι εγώ, ως κάτοικος Βασιλικού και με γραφείο στην Χαλκίδα, όπως και στην Αθήνα, τον περνάω συχνά, προς όλες τις κατευθύνσεις). Επομένως, συμφωνώ ότι «κάτι πρέπει να γίνει», αλλά όχι αυτό το τέρας που προγραμματίζεται με την υπό διαβούλευση ΜΠΕ. Από την δημοσιευόμενη ΜΠΕ προκύπτει ότι, κατά το παρελθόν, ΕΙΧΕ ΕΞΕΤΑΣΤΕΙ Η ΜΟΝΗ ΠΑΡΑΔΕΚΤΗ ΛΥΣΗ, που είναι η ΓΕΦΥΡΩΣΗ ΤΟΥ ΟΡΜΟΥ ΑΓΙΟΥ ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΜΕ ΓΕΦΥΡΑ ΠΟΥ ΘΑ ΟΔΕΥΕΙ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΘΑΛΑΣΣΑ. Στην ΜΠΕ αναγράφει ότι η εν λόγω μελέτη είχε απορριφθεί, κατά το παρελθόν, με πολυπαραγοντική ανάλυση. Δεν έχω υπόψη μου ποιους παράγοντες έλαβαν υπόψη τους, και με ποιους συντελεστές βαρύτητας οι μελετητές, αλλά, με την λύση που επέλεξαν και προτείνουν, προκύπτει ότι θεωρούν τους ιστορικούς και ιερούς τόπους της Αρχαίας, της Μεσαιωνικής και της Νεότερης Χαλκίδας αναλώσιμους, μπροστά στην διευκόλυνση της κυκλοφορίας. Σημαίνει ότι η πολυπαραγοντική ανάλυση την οποία έκαναν ήταν λάθος, και απαράδεκτη επίσης για την τοπική κοινωνία της Χαλκίδας. Άρα, η πρότασή μου είναι να ΕΠΑΝΕΛΘΕΙ Η ΛΥΣΗ ΤΗΣ ΓΕΦΥΡΩΣΗΣ ΤΟΥ ΟΡΜΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΣΤΕΦΑΝΟΥ με γέφυρα πάνω από την θάλασσα. Χωρίς καμία παρέμβαση στο υπάρχον τρίγωνο Αρέθουσα (Πάρκο Λαού) – Υγροβιότοπος – Άγιος Στέφανος. Εφόσον το μεγαλύτερο μέρος της κυκλοφορίας από Βόρεια και Νότια Εύβοια προς Αθήνα διοχετευτεί στην νέα γέφυρα, τότε και ο υφιστάμενος κόμβος των ΚΤΕΛ, περιοριζόμενος στις τοπικές ανάγκες της κυκλοφορίας της Χαλκίδας, θα γίνει υποφερτά λειτουργικός. Με τον τρόπο αυτό, δηλαδή με την έξοδο της προγραμματιζόμενης γραμμής με γέφυρα προς την θάλασσα, αίρεται η αντίφαση και η καταστροφή το τόπου και του τοπίου και της ιστορίας της Χαλκίδας, και διαμορφώνεται μια ικανοποιητικότατη αισθητικά πλαστική του τοπίου, όπου ένα μοντέρνο έργο (= η γέφυρα) αντικρίζει με τον δέοντα σεβασμό ιστορικούς τόπους (Αρέθουσα-Πάρκο Λαού, Υγροβιότοπος, Άγιος Στέφανος, κτίρια βιομηχανικής αρχαιολογίας κ.τ.λ.), οι οποίοι, απαλλαγμένοι από την κυκλοφορία που, αυτή τη στιγμή, τρέχει και μπλοκάρει μπροστά τους, θα μπορέσουν να αναδειχθούν και να αποδοθούν στον τόπο και τους κατοίκους της Χαλκίδας. Τουλάχιστον, μέχρι σήμερα οι τόποι αυτοί, έχουν διασωθεί, στον ένα ή τον άλλο βαθμό. Με το έργο της υπό διαβούλευση μελέτης, δηλαδή ως υποκείμενα σε μιαν παρακαμπτήριο της Χαλκίδας, όπου θα συσσωρεύεται όλη η, κάποτε τερατώδης, κυκλοφοριακή σύνδεση με την Αθήνα και τα άλλα μέρη της στεριανής Ελλάδας, υποβαθμίζονται και καθίστανται αχρησιμοποίητα δια παντός.
Ας μην επαληθευτούν και στον 21ο αιώνα οι "Κασσάνδρες" του 20ου αιώνα που έλεγαν "Χαλκίδα, σου λείπουν οι Χαλκιδέοι"!!!
Με θερμούς αγωνιστικούς χαιρετισμούς!
Κωστής Δεμερτζής